tiistai 2. joulukuuta 2014

Neljä kirkosta, yksi lumesta

Kun köyhyydessä asuva tyttö täyttää 12 vuotta, hän ei voi itse päättää tulevaisuudestaan. Monien silmissä hän on silloin aikuinen nainen, mutta todellisuudessa hän ei sitä vielä ole. Siihen mennessä, kun hän on 14, hän on jo todennäköisesti naimisissa, puhumattakaan siitä, että hänen ollessaan 15-vuotias, hän on jo saanut ensimmäisen lapsen tai on raskaana. Jos tyttö selviää synnytyksestä, hänen pitää ehkä myydä itseään elättääkseen perhettään, mikä vaarantaa tytön terveyden. Ei ihan kuulosta semmoselta tulevaisuudelta, jonka itse haluaisit? Tällä hetkellä 50 miljoonaa 12-vuotiasta tyttöä elää köyhyydessä. Lähetystyötä tekemällä turvaamme näiden 12-vuotiaiden tyttöjen hyvinvoinnin tarjoamalla heille mm. koulutuksen, jonka avulla he pärjäävät elämässä eteenpäin niin, että he saavat itse valita tulevaisuutensa.

Meiän seurakunnan nuoret on silmällä pitäen ens kesänä täällä järjestettäviä lähetysjuhlia lähteny toteuttamaan isompaa lähetystyöprojektia. Koska meiän seurakunnan konfirmaatioiden kolehtirahat menee maasai-tyttöjen koulutukseen Tansaniassa (just niille 12-vuotiaillekin), me päätettiin lähteä keräämään niille tytöille suurempi summa rahaa. Me halutaan auttaa ja niin varmasti moni muukin. Syntyi ajatus laulavasta joulukortista eli sellaisesta nuorten porukasta, joka vähintään 10 euron maksua vastaan käy laulamassa joululaulun ostajan haluaman henkilön ovella (tai vanhainkodissa yms.) 15 kilometrin säteellä kirkosta. Ostamalla kortin ja toivottamalla kortin vastaanottajalle hyvää joulua, tuet siis myös maasai-tyttöjen koulutusta Tansaniassa.

Laulavan joulukortin tilausohjeisiin ja tarkempiin tietoihin pääset tästä (ostaminen ei ole pelottavaa, mie vastaan puhelimessa). Voisin kuitenki mainita, että kortit pitää ostaa sunnuntaihin 14. joulukuuta mennessä. Sanoisinko, että aika hyvä joululahja jollekin, jolla on kaikkea - varsinkin, jos ei halua ostaa mitään turhaa.


Kun kävelin kotiin bussipysäkiltä, vasta satanut lumi meni minun nilkkureihin sisään. Hyytävä lumi tuntu inhottavalta jaloilla ja sukat kastu. Tajusin, että vielä reilu viisi vuotta sitten lumi kengissä - tai hihoissa, niskassa kyllä - ei haitannut ollenkaan, kun saatoin illat olla leikkimässä jäätävissä lumikinoksissa viereisemme leikkipuiston ympärillä. Ulkona leikkiminen talvella oli parasta. Me rakennettiin lumilinnoja ja oltiin melkein missä tahansa pakkasasteissa ulkona. 


Mulle tuli muutama päivä sitten kommentilla kysymys siitä, mitä aattelen tasa-arvosesta avioliittolaista, kun kerran oon uskovainen. Oon miettiny kauan, haluanko puhua tästä ollenkaan blogin puolella, koska en oo yhtään varma mistään - mulla ei oo sataprosenttista kannatusta eikä vastustusta. Jos pitäisi valita mustasta ja valkoisesta, olisin ehdottomasti harmaa. Koska oon kumminki halunnu aina vastata kaikkiin kommentteihin, minun mielipiteen voi lukea täältä. Rehellinen kirkkoon uskonnollisista syistä kuuluvan mielipide, olkaa hyvät.

Ei tarvitse uskoa tullakseen nuorten kauneimpiin joululauluihin lauantaina 20. joulukuuta klo 16 alkaen kirkkoon. Sinne voi tulla katsomaan, kun mokaan basson soittamisessa (en ole basisti), laulamaan vähän erillä tavalla sovitettuja joululauluja tai kuuntelemaan jännää soitinta, mitä harvat on aikaisemmin nähneet. Kannattaa mennä kurkkimaan sen Facebook-tapahtumaa. Sen jälkeen on myös meiän seurakunnan nuortenilta Kysy mitä vain -teemalla ja siellä kysymyksiin vastaamassa on meiän nuorisopappi. Siellä on myös ilmasta ruokaa ja hyvää seuraa.

Olin viime viikonlopun isoskoulutusleirillä töissä avustajana. Se oli aivan mahtava viikonloppu, vaikka olikin höpö olo, kun kaiken kiireen (jonka takia postailu on jäänyt vähemmälle) jälkeen mulla onkin yhtäkkiä kolme tuntia käytettävissä leirikeskuksessa, kaukana arkisesta elämästä. Tutustuin taas uusiin ihaniin ihmisiin ja nautin Norkusta. Laitoin ihmisiä ajattelemaan ja ajattelin itekkin. Mokasin pahasti pianon soittamisessa, mutta opettelin lyhyellä varotusajalla kaks uutta laulua.


Nyt on aplodien paikka. Oon kirjottanu paljon ja alan vielä tekemään läksytki.

Ps. Minun vanhojen mekko on tullu. Vähänkö oon muuten onnellinen. :)

2 kommenttia:

  1. olen eri anonyymi, mutta kiitos perustelluista ja fiksusti esitetyistä ajatuksista tasa-arvoisen avioliittolain suhteen :---)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. toivottavasti siitä oli jotain hyötyä! yritin olla puolueeton, koska semmonen oikeasti oon asian suhteen :)

      Poista